12.12.08

NZ ett underbart land

6e december lordag. Kvar i Rotorua men vi checkade ut fran crash palace pa morgonen. klockan 12 skulle jimmy komma med bussen sa vi promenerade till en kyrka och ett maori samlings-hus och softade under ett trad. Sen hamtade vi jimmy och for i vag med bilen mot Coromandel. Vi passeraade staden dar de tillverkar L&P och kopte oss en flaska av den laskande dycken. I Coromandel stallde vi upp vara tanlt, spelade kort i solnedgangen och somnade till vagornas brus.

7e dec sondag. 2:advent
Vaknade i ett talt i Coromandel av att solen stekte pa taltduken. Efter en frukost vid stranden korde vi in till turistcentrat for att se vad man kunde hitta pa. det slutade med att vi tog vag 309 och stannade forst vid en vattenpark. Har kunde man hitta massa greor som drevs av vatten, lite svart att forklara, se bilder pa facebook... Sen akte vi vidare till ett vattenfall och sedan till nagra Kauritrad. Sen korde vi vidare mot Whitianga och at var lunch pa buffalo beach och badade efterat. ater over bergen mot var camping. underbar utsikt! Pa kvallen blev vi inbjudna till tva fiskarnissar som bjod pa farskfangad snapper och scallops. Vi tog med oss lite sallad.. supergott och jattetrevligt! Vi at och de drog sina jackthistorier. darefter somnade vi gott i vara talt!

8dec mand
lamnade Coromandel for nordligare delar. passerade shelly beach som skulle vara rosa fargad av alla snackskal. vi haller dock inte riktigt med om det... Vi korde pa en jatteliten krokig vag langst med kusten. till slut nadde vi nattens camping, Stoney bay. vi gjorde en 3.5 h vandring utmed kusten. helt galen utsikt sen satte vi upp talt och lagade svampsoppa. sa nu sitter vi har i ett talt och regndropparna borjar falla. vi hoppas att varken vi eller vagarna blir alltfor blota i natt...

9dec tisd.
Vi vaknade och det regnade ordentligt utanfor. Vi insag gansak snabbt att taltet jag och kajsa sov i inte holl riktigt tatt. efter frukost forsokte vi alla packa ihop talten sa smidigt som mojligt. resultatet var att vi alla var dyngsura och talten blota.. vagen upp till Stoney bay var inte den basta och vi undrade hur vi nu skulle ta oss harifran. vi fastnade i forsta lilla backen och vi fick ga ut och springa bredvid bilen. lite smatt nervosa da vi visste att vi hade 7 km grusvag framfor oss
med betydligt brantare backar. Men med en suveran chauffor som ar van vid NZ-forhallanden gick det alldeles utmarkt. Efter visst letande checkade vi in pa ett hostel i Hahei nara hot water beach och har nu under eftermiddagen njutit av en kopp varmt te med chklad och jordgubbar vilket vi var varda efter formiddagens strapatser.

10 dec onsd.
Nu har vi varit ute i en manad. tittar man frammat ar det langtid, tittar man bakat gar det skitfort. Idag borjade vi med hot water beach vilket gick ut pa att under det var lagvatten skulle hitta kallan med riktigt varmt vatten i sanden, grava ett hal och sitta dar och njuta. det var inte sa enkelt.. pga hogre lagvatten nar manen ar full och med massa turister pa samma kvadratmeter hade vi tur som kunde grava dar det faktiskt var varmt. dock kom vagorna och forstorde vara fina vallar allt som oftast. Men i det stora hela en trevlig upplevelse. Pa eftermiddagen tog vi en promenad fran hostelet till cathedral cove, vilket ar en stor oppning i berget mellan tva strander. maffigt och vadret var helt perfekt. Vi fick aven tvattat och torkat talt efter gardagens ovader..

11/12 tors
varlden ar liten och helt underbar! Vi lamnade Hahei pa morgonen och begav oss till Sailors Grave. forsta lagret sand var "vanlig" sand. lagrena darefter var svarta. riktigt tufft! en fantastisk strand. Vi drog vidare till en bu pa T dar vi at lunch och klattrade upp pa ett berg med en underbar utsikt over det turkosa havet med dess vita branningar. vi kom till Waihi dar de hade en guldgruva. har at vi glass och Kajsa imponerades over de olika jordlagren i gruvhalet. Sen kom vi fram till vart overnattningsstalle i Katikati, pips pappas kusin Wyn och hans fru.
de har odlingar med
kiwi macadamien-notter, avokados och tangeleos. helt sjukt att kunna ata notter (inte Linnea) som ar producerade 10 meter bort. den nupressade tangelojuicen och avokadona till middagen var sjukt grymma de med! sen visade det sig att kusinen varit i Linkoping och tittat pa en wood eye maskin (linneas pappas jobb), sa, varlden AR liten, men sjukt fantastiskt!

12/12 fredag
Linnea och patrik firar 9 manader. Idag i bilen mot Mount sjon vi lucia och julsanger solen gassade in genom fonstret trots utlovade regnskurar. val i Mount besteg vi berget i stralande sol och utsikten var enastaende. nere igen slangde vi oss i havet och hoppade i vagorna. Nu har vi hjalpt Wyn att mata de tre kossorna som haller graset ner till sjon kort. de fick fallfrukt fran tangelotradet.. (det ar for ovrigt en slags apelsin/mandarin) de har aven persikor och banantrad i tradgarden. galet exotiskt. det borjar skymma och regnet har annu inte anlant. vi sover som prinsessor i varsin 120 sang! jimmys och Pips sangar ar storre men vi sover nog bast! =)