10.2.10

läxor!?

Jag har suttit och kollat på SVTs nyhetstimme.. Det mest intressanta var nästan det om läxans varaeller inte vara. Den mest nervösa personen i studion, doktorand inom pedagogik förklarade att läxan spelade liten eller ingen alls roll när det gällde prestationer på nationella prov. Han menade dessutom att gav man läxor för att komma ifatt, eller komma till ett visst ställe i boken, ja då riskerade man att barnen istället tyckte att läxan var tråkig och därmed skolan. Jag sätter punkt där.

En annan intressant nyhet var att SEB-banken bara ger ut bonusar på tot 0,7 miljarder. Nordea däremot delar ut 2.8 miljarder. Personligen tror jag även att de som får mest är de som redan har mest, typ chefen och hans högra hand.

Något annat som hänt är ju att två svenska soldater dött. jag skriver det igen. svenska soldater. Visst det är hemskt att folk dör i krig. det är det alltid. Men de valde själva att åka ner och de var väl medvetna om vad som kunde hända. Att afghanistans poliser är lätt köpta alt de som utbildar poliserna är lättlurade är ju tragiskt. MEN är det rätt av oss att säga att de har fel? Jag tycker ju att det är fel att kvinnan är underordnad mannen osv. Jag har läst både flyga drake och tusen strålande solar och jag grät så mycket att jag skrämde iväg försäljarna på de thailändska stränderna. Men om alla kvinnor som inte vill leva ett liv under sharialagarna flyr nu när styrkorna finns i landet, ja då kanske männen fattar hur jävla fel de tänker. Det jag tycker vi svenskar ska ställa oss är hur vi kan åka ner och ingå i NATO. Jag hade tyckt det var mer OK om det var FN, de står mer för fred än vad jag tycker att NATO gör. Är inte Sverige neutrala längre?

Jag har ju allmänt svårt att förstå hur någon så hårt kan anse att hans/hennes tanke är den enda rätta. Jag har min sanning, du har din, myntet har två sidor osv... Visste ni förresten att 50öringen skall tas bort? eller? har vi röstat om det eller vem har bestämt det? är det ett sett att få svenskarna att vilja införa euron? hur skulle man då rösta?

Det var kul att åka snowracer med mamma nedför skarpan, jag tror att vi båda lever lite längre efter det! men jag undrar vad de andra barnfamiljerna tänkte. haha!

Och det där med jobb låter jag vara osagt...

Inga kommentarer: