25.1.09

ostkusten upp

22 jan torsdag.
Ganska tidigt gav vi oss av fran Dunedin. Fyllde pa tanken med soppa och baksatet med mat. Forsta stoppet var soder om Oamaru. Har ligger stenar runda som klot i en samling pa stranden. facinerande, hur blev det sa? Vi har overgivit taltandet ett tag och tog in pa ett packpackers vid sjon Pukaki. Ofattbart hur vattnet kan vara sa turkost! helt naturligt! kallt var det ocksa =). Sen varmde solen gott nar vi lag pa stenarna och torkade. sa sjukt vackert!

23 jan fredag. klockan ringde 09.00 och vi begav oss mot mt Cook. vadret var pa topp med solsken fran en klarbla himel. Vi vandrade Hooka valley track, en vandring pa 2 h ToR. turen gick till anden av en glaciar. mkt vackert! efter en liten stundsvila gick vi till Keapoint och sa vandrade vi tillbaka till byn. dar at vi glass och spelade lite kort i solen. pa vagen tillbaka till hostelet gick vi upp till tasman glacier, Nya Zeelands storsta glaciar. Mycket grus, skitigt vatten, isberg som flyter i glaciarsjon och fantastiska berg i fjarran! =)

24 jan.

Efter att ha blivit vackta mitt i natten av ett gang killar med okand nationalitet var vi skadeglada nar vi gick upp och vackte dem pa morgonen. Dagens resa som skulle sluta i Christchurch hade forsta stoppet uppe pa mount John. sen fikade vi och tittade in the good shepard church i lake tekapo. det var en sjukt varm dag och eftersom bilen inte har ac holl vi pa att smalta bort. vi stannade till i Ashburton och badade i campingens pool. mycket valbehovligt! Vi hittade nastan direkt hem till Lisa i christchurch! efter middagen bestamde vi oss for att se stan by night. tre olika utestallen besoktes. Yellow cross med live rockmusik, en irlandsk pub, ocksa den med livemusik och sist boogie nights som spelade klassiker, typ simpley the best mm. En lyckad kvall.

25 jan sondag
Lite trotta bar.. efter en segstartad morgo tog vi Lisas ananasbil in till stan (hon jobbar for Dole) . Efter en superduper fickparkering begav vi oss till Botaniska tradgarden, som nog var storre an den i Dunedin, men vi ar inte imponerade.. Det var sjukt varmt idag ocksa. Sen gick vi pa marknad och gick till torget. Det ar Buskers-festival i stan sa gatorna kantas av sta-up komiker och gatu-artister. pa torget sag vi bland annat en svardslukare och dyligt. Vi at falafel i katedralens skugga. efter stan akte vi till stranden, men det var kallt i vattnet sa vi lag bara pa stranden och vilade ogonen. Pa kvallen gick vi till Rickerton mall och motte Libby fran invercargill samt Pips andra vanner Nadine och simon. Trevligt! det roligaste var dock att de spelade ABBA, Ace of Base och Bjorn skifs i hogtalarna! Nu tittar vi pa film och degar i soffan. Najs