17.2.09

norra thailand och laos

7feb lordag
Lite orutinerade kom vi sist in pa bussen. kajsa hamnade i mitten langst bak. dar kan man inte falla satet och inte satta upp benen. bingo! bara 2 timmars bussresa framfor oss. men det gick bra. vi stoppade halvvags och vi fick premiar-ga pa hal i golvet toan. 05.30 vackte de oss och vi var snart framme i chiang mai. vi fick hoppa av och upp pa en pick-up dar de slangde vara vaskor pa taket. 10 minfard in till centrala chiang mai. de dumpade oss vid nice place nr 2 guest house. sa blevdet genomgang av vilka trekkingturer man kunde valja mellan. i nagot yrvaket tillstand bestamde vi oss for tre dagar till Pai. da ingick en gratis natt pa hostelet och vi checkade in och sov till 11. Sen gjorde vi stan, flower festival med stora vagnar fullspackade av blommor. och mangder av folk.. pa tillbaka vagen till hostelet gick vi vilse, vi hade inte varldens basta karta men det var var storsta bom hittills.

8feb sondag
efter mycket om och men lamnade vi guesthouset. 12 pers inklamda i en pick-up. Efter ett stopp hos turistpolisen stannade vi pa en marknad for att inhandla proviant. sen korde vi upp i bergen i nationalparken Pai. Vi stannade i en by dar vi fick lunch och nagra sota barn forsokte tjana extra pengar... Harifran borjade dagens vandring. upp och ner i gassande sol genom mangoplanteringar och bambuskog. alla var inte lika valtranade och vana vid att ga som vi men vi kom framat. vi kom fram till nattens overnattningsplats, en trahytta i utknten av en by, mitt i ingenstans. byborna firade fortfarande det kinesiska nyaret sa under kvallen trummade de pa trummor och vi hoppade runt ett trad a la midsommar. vi lekte med barnen som var snalla och sedan sjong de for oss. Vi satt i "vardagsrumshyttan" med tanda ljus och gitarr. sen somnade vi pa ca 1 cm tjocka madrasser. de verkar gilla att sova hart. en bra dag!

9 feb mandag
efter en kall natt under nagot val anvanda filtar fortsatte vi var vandring. vid lunch stannade vi vid ytterligare en litenby och klattrade upp till ett litet vattenfall. dar badade vi och svalkade oss i hettan. med nya zeelandska ogon var det inte sa stort. men helt ok. till lunch fick vi pasta, och farsk papaya till efterratt. sen skulle vi rida elefant Linnea trilla och skrapade knat nar hon skulle upp. de var snalla mot elefanterna och nar det inte var turister dar fick de strova fritt i skogen. efter elefanterna vandrade vi en stund till genom odlingar av vitlok bananer, majs. mm. sa kom vi till slut fram till hyttan dar vi skulle sova. pa kvallen var det fullmane och vi hade vart egna lilla fullmoon party med en Ipod. inte linneas dag da hon trilla av elefanten, rev sonder sina shorts pa en spik och trillade ner fran bordet samt blev stucken av ett djur.

10 feb. tisdag
efter en frukost med toast rostade over elden vandrade vi vidare genom djungeln. vi nadde en strom dar de knot bambuflottar. vara flottar.. tre och tre skot vi oss fram i vattnet. vi hade sallskap av daniel fran australien. det var underbart att glida fram genom odlingarna och man kunde nastan hora tystnaden! efter nagon timme pa vattnet sag vi var guide langra fram och det var dags att ga iland. efter lunch korde pick-upen tillbaka oss till chiang mai igen. pa kvallen efter vila och en valbehovling dusch och mat firade vi aterkomsten med hela trekkinggruppen. vi gick till en bar med liveband och sand pa golvet. forsta bandet korde nat ska-aktigt medan andra bandet spelade kanda rocklatar. Kajsa fick hora foolsgardens lemon tree och Linnea bade the killers och kings of leon. mfl. efter nattamat var det vid 03.30 laggdags. saklart borjade tupparna i omradet gala vid den tiden men vi somnade snabbt.

11 feb
vaknade vid 9 tidenoch begav oss ut pa stan. vi letade efter en tvattomat men hittade ingen sa tillslut lamnade vi in tvatten pa guesthouset. vi hamnade pa ett internetcafe och sen at vi lunch. pa eftermiddagen besokte vi det storsta templet i chiang mai och ytterligare nagra buddhor. sa spelade vi lite fia med knuff innan vi begav oss pa nattmarknaden. pa vagen dit gick vi in i gemma och kate fran trekkingen, vi tog en ol och at mexikanskt och gick pa nattmarknad. sensomnade vi fort.

12 feb torsdag
vi hangde runt pa hostelet, bussen skulle ga vid 12. ca en timme senare hamtades vi av minibussen som skulle ta oss till gransbyn chiang kongh. vi fick de sista sittplatserna och chaufforen verkade forvanad. straxt efter stannade vi och plockade upp tva till.. i en timme satt vi trangt innan vi fick byta buss. tjejerna som kom pa efter oss var fran australien och en hade pluggatihh i jonkoping och den andra laste till arbetsterapeut och kande linneas vanner som varit over dar pa utbyte. varlden ar liten. efter stopp pa en marknad sag vi en blodrod sol ga ner bakom bergen. vi kom till hostelet och borjade fixa med visa, vi blev antagligen blasta nar vi vaxlade till us-dollar. men men vart rum ar klatt med vad kajsa tror ar bananblad och det ar mogel i taket. men sangen ar mjuk. (11 manader idag =))

13 feb.
klockan ringde 07.15 och sen serverades americansk frukost. bussarna skulle hamtaoss en timme senare men sjalvklart var det thai tid. de hade fortfarande vara pass och allt var nagot forvirrat. men i det hela verkade nagon ha koll. dock inte vi. vi akte minibuss nagra kvarter snackade med nagra danskar fick taen taxibat over till laos. bara mekong floden emellan. val dar fick vi vara visaoch passen tillbaka. sen endel vantan och valdigt manga passkontroller. tillslut hamnade vi pa slowbaten som idag skulle ta oss till pak beng. sma harda trabankar i ca 6 timmar. men utsikten var mycket vacker. nar vi val gick av skulle alla hjalpa till att bara vara vaskor vilket vi hade blivit varnade for. vi fick i allafall tag pa ett billigt boende och en god lite nudelmiddag. efter en natt med skrikande danskar som hade rattor i sangen forstod vi varfor det var billigt.

14 feb
alla hjartans dag! vi fick ta pa farsk baguette till frukost sen kopte vi bananer till fardkost. sen gick vi pa slowbaten och satt dar till klockan 5 pm. da gick vi iland i luang pra bang. dar stodnastan hela var grupp fran trekkingen och vantade, sa himla sota! sa vi fick folje till ett bra hostel. sa i natt delar vi rum med Javi fran chile. vi bokade buss till vientienne och at sedan en supergod middag pa laolaogarden med nastan hela ganget. deras dekorering pamind mer om jul an om karlek..

15 feb
vi gick upp relativt tidigt och at frukost med javi vid restaurangen vid floden. Sen borjade vi tre vandringen upp och ner storgatan innan vi klattrade upp till templet pa bergets topp. sen motte vi upp med maria och maxi fran argentina och at lunch. vi unnade oss en timmes fot och ben massage vilket var valdans gott! dar efter kollade vi internt och gick till det scandinaviska bageriet. dar at vi varm kanelbulle och drack fruktshake. sjukt gott! pa kvallen gjorde vi av med pengar pa nattmarknaden. forvirrande med alla valutor. kip, us-dollar bath och kronor! ibland kan man betala med euro ocksa! vi avslutade med att ata pa indisk restaurang i skenet fran stearinljus eftersom strommen i halva staden hade gatt. seanre pa kvallen gick vi till ett mysigt utestalle, utopia, for att saga hejda till vara vanner.

16 feb mandag
tidig morgon. klockan 07 hamtades vi upp av en tuk-tuk som tog oss till bussstationen. sen gjporde vi langfard till vientienne. kors i taket, bussen holl tiden, 9 timmar! val dar delade vi en tuk-tuk intill staden. chaufforen forsokte blasa oss och det uppstod allman forvirring och irritation. vi var i alla fall i centrum. sen kom nasta problem. efter att ha besokt ca 10 gusthouse och alla var fulla. vad gor alla turister har?! tillslut checkade vi in pa hotel. 160000 kip, men vi hade i allafall nanstans att bo. pa kvallen at vi indiskt igen. verkligen supergott! sen kollade vi in scandinaviska bageriet.efter att forsokt kopa glass pa typ tre stallen fick kajsa till slut sin eftrratt. och vi tog en tidig kvall.