6.2.09

pa nya aventyr

31 jan lordag
konstigt! vi sa hejda till Heather, Tim och Mick. Skum kansla. ses vi igen? var ses vi da? Vi tog en snabbvisit pa den lokala aktionsmarknaden som byggts upp denna dag. man kunde kopa allt fran hons kor far getter tvattmaskiner barnvagnar mm. sen korde vi vidare. stannade i wangarei for lunch badade i opuneki. sjukt varmt! sen kom vi fram till New plymouth. vi tog in pa ett hostel, tog med var middag till pukekurapark. tack vare att de firar festival of light ar parken upplyst kvallstid och de har underhallning. vi lyssnade pa banden och vandrade runt i parken (fredrik skulle inte varit imponerad). skont att vi har en dag med Pip kvar.
1 feb sondag/.
efter frukost begav vi oss till turistinfon och kopte bussbiljett och tog broshyrer. Vi korde upp till Mt taranaki( eller mount egmont som det kallas pa engelska). Har vandrade vi tva korta turer i goblinskog, trollkansla. berget som ar en vulkan har varit med i filmen sagan om ringen och samuraj. om ni vill veta. sen akte vi till en tradgard, puketi dar vi at lunch. En fagel bajsade pa linneas troja. Efter att ha bytt pa hostelet gick vi ner till staden och stranden. har at vi glass innan vi vandrade leden utmed vattnet. det var tjockt av folk som 'lekte" i vattnet med vind och surfbrador, kaitar, kajaker, drakar mm.. det kanns sa overkligt att vi ska lamna pip och aka mot auckland sjalva imorn. Att nya zeeland tiden snart ar slut, vi som langtat hit sa lange det ar knappt.

2 feb
formiddagen fordrev vi med att vandra det vi hade kvar av vandringsleden utmed havet. vi vandrade in mot stan och gjorde centrum nu nar affarerna var oppna. Efter lite souvernir shopping kakade vi vara mackor och filurade pa en bank i skuggan. sen var det dags att ta bussen mot auckland. skumt att saga hejda till Pip och vi torkade alla en tar nar bussen rullade ur new plymouth. sa var vi tillbaka i auckland pa vart gamla hostel choice plaza. sista natten under nz himel.

3feb. tisdag
laaaangdag! vaknade i Auckland gick till posten och postade bla hem vara sovsackar handlade lunchbarer som overlevnads fardkost. kollade intenet pa biblioteket, kopte sushilada, checkade ut och tog bussen till flygplatsen. vi fick snacka en del for att komma med planet och sen 12 timmar flyg. sa landade vi i bangkok i vara huvuden 3 pa natten men lokal tid 9 pm. vi tog folje med en eric fran nykoping och fick lite tips av andra medresenarer om kho san road som tydligen skulle vara packpackerstillhall. efter att fatt ut vaskor, tagit ut pengar och tesat om mobilen fungerade tog vi en taxi in till stan. avslappta mitt inne i skiten och luftfuktigheten slog emot oss. sa vandrade vi kho san road och letade efter erics vanner som redan var pa plats. efter nagra turer checkade vi in pa rambuttri village in. nu var klockan egentligen 5.30 pa morgonen och vi hade inte sovit en blund. framme i bangkok!

4feb
efter inte sa manga timmars somn checkade vi ut fran hotelet och gav oss ut pa jakt efter ett nytt guest house. vi hittade ett som passade, dumpade vaskor och letade oss runt pa kvarterens gator. vi hittade ett stalle som lanade ut cyklar for ett gronare bangkok. killen var ratt otrevlig men vi fick vara cyklar. dagen var sjukt varm och vi rann nastan bort nar vi cyklade runt och tittade pa tempel och andra sevardigheter. sen at vi lunch. linnea ater nastan helt felfritt med pinnar numera =).
vi har idag bokat buss norrut. bra gjort av oss. vi aker pa fredag. framforhallning! efter som det var sa varmt satte vi oss i skuggan utmed floden. lite jetleggade ar vi allt och vi blev tidigt supertrotta. Efter att ha vandra khaosan road upp och ner och shoppat lite ar det antligen dags att sov! gonatt

5 feb torsdag.
efter att ha bokat flygbiljett fran Ho S\Chi minh city till bangkok hos var nya favorit thailandska begav vi oss med tuk-tuk mot siam center. pa vagen fick vi stanna i ett skraddari for att chaufforen skulle fa gratis bensin. sen kom vi tillslut till de luftkonditionerade galleriorna. har fanns allt! fran dyra markesklader till billiga kopior, telefoner, mobler, allt! nar klockan blev kvall letade vi upp hard rock cafe. straxt efter 20 dok jonas och hans klasskompis helena upp. galet. dar satt vi i bangkok och drack singha. sen dok hans thaivan Pim upp. Vi tog taxi till khaosan road och klappade en elefant. Pim och hennes kille bestallde in ett "torn" av sprit och pastadd 7up. franat midnatt tackade vi for oss. vi shopade lite pa gatan hem innan vi snabbt somnade.

6feb fredag.
Linnea tittade pa klockan 10.01. skit! vi skulle traffa jonas klockan 10. fa liv i kajsa, packa lamna vaskor. 30 min senare var vi pa plats. ingen jonas. vi letade upp deras hotel och hittade det sa smaningom. Jonas hade ont i halsen och lag sjuk i sangen. illa. istallet letade vi upp en tuk-tuk som tog oss runt till olika buddor och tempel. vi bjod chaufforen pa knackebrod som patrik skickat med jonas. gott! sen satte vi oss pa restaurangen med bollarna i taket. at och njot av att bara vara och bara finnas till. Ikvall tar vi nattbuss till chiang mai och sen far vi se vad som hander! allt ar bra men mycket varmt.