28.2.09

genom vietnam

23 feb
Formiddagen fordrev vi med att slappa och anvanda Jonas dator. Nar han kom hem fran praktiken tog vi lokalbussen till Hoi an. Sist jonas akte dit betalade de 10 000, idag ville de ha 50, sen 30, vi vagrade betala. Han gav pengar till lokalbefolkningen som de latsades betala tillbaka, men vi gav oss inte och tillslut tog han de 10 tusen vi erbjod. val i Hoi an slappte moppemannen av oss vid ett hotell i gamla delen av stan. vi checkade in. Vi gickomkring i denna mysiga del, at mat och shoppade. efter nagra timmar var det dags for jonas att ta bussen tillbaka till storstan. Vi gick till en skraddare och bestallde varsin klanning. de har sa mycket sjukt snyggt har! vi ar helt exalterade efter att mest sett skrapsaker innan. Pa kvallen blev det promenad utmed stranden och vi saknade nagon att halla i handen.

24 tisdag
tva manader sen jul, kanns som evigheter sen, sa mycket vi hunnit med. Det forsta vi gjorde idag i Hoi an var att ga till skraddaren och bestalla varsin jacka. Efter mycket om och men hade vi bestamt oss,. valmojligheten ar stor och allt sa snyggt. Vi gick en svang och kopte bla bussbiljett men eftersom det var sjukt varmt gick vi och gomde oss pa hotellet en stund. Sen gick vi till skraddarn igen och provade klanningarna fran igar. superfina! Efter Cao lao-lunch (inhemskt) hamtade Kajsa ut ett par gladiatorsandaler hon bestallt. Efter ytterligare en promenad langs med floden och runt om provade vi vara jackor. hoppas det ar kallt nar vi kommer hem sa att vi kan anvanda dem! aven om man bestaller samma mat vet man aldrig vad man far. och det ar konstigt hur latt det verkar vara att misslyckas med vitloksbrod. Vi gillarHoi an!

25 feb ons
efter frukostcheckade vi ut och hyrde cykel som tog oss de 5 km till stranden. efter nagra timmar i skuggan av palmer bar det tillbaka till stan. Lite panik infann sig nar vi insag att det stod 26e istallet for 25 pa bussbiljetten, men det loste sig. Vi hamtades och nu vantar 12 timmar i buss.

26e
Vi anlanda till Na trang vi 06.,30 pa morgonen. demostrativt valde vi ett annat hotell an det moppekillarna ville ha oss till. efter nagra timmars somn i sang var vi nastan manniskor igen. vi hann med mycket idag. kollade internet, kopte bocker, fick armband, bokade buss och snorkeltur mm. Linnea borjade pga sin bok grata pa stranden vilket skramde ivag i allafall en forsaljerska! Vi somnade tidigt trots en salamander nanstans pa rummet. Vi fick vara klader tvattade och de blev rena!!

27feb fredag
tidigt ringde klockan och vi tog en bananshake pa vag till dykstallet. harifran bar det i vag till hamnen och vi gick ombord pa var tva dackade trabat. ca 45 min tog det att aka ut till den o som var vart mal. vi snorklade runt och tittade pa fiskar och koraller. Linnea var modig och det enda som forsokte ata upp oss var maneter. uppe pa baten fick vi frukt och baguette. sen korde vi runt on for nasta tur. i en timme simmade vi runt och sag sa manga fina fiskar, bla baracudas, trumpetfisk mm, dock ingen Nemo, men vi ar mycket nojda anda. Sen satt vi vid rosentornet ochtittade nar lokalbefolkningen flog drake a la Kabul. Efter indiskmat pa kvallen blev det filmtittande pa hotellet och vi somnade utmattade.

28 feb loirdag
Nar vi vaknade idag regnade det faktiskt. men eftersom vi skulle sitta nagra timmar pa en buss gjorde det oss ingenting. vid 2-tiden stannade bussen i Mui ne. Vi foljde med nagra engelska tjejer till ett guesthouse de fatt rekomenderat. Vi vandrade huvudgatan (Enda gatan) upp och ner och langsmed stranden. det tog oss inte lang tid innan vi insag att Mui Ne inte har nan kansla. Det ar ingen riktig by utan en gata med hotelkomplex och restauranger. sa vi bestamde oss for att aka redan imorn. pa vart rum slappte vi ut en salamander och Kajsa forvisade en kackerlacka till doden. Nu sitter vi som ni marker pa ett internetcafe och senska vi ata mat innan vi somnar.. gonatt!