4.3.09

slutet av vietnam

1 mars sondag
Galet, nu ar det mars! 20 dagar kvar av resan. Vi tog sovmorgon och Linnea badade i havet. Sa kakade vi brunch och gick pa bussen till Ho chi minh city/Saigon. Anlande dit vid halv sju pm och hittade ett ok hotell for 12$ natten. Kakade pizza till kvallen.

2 mars mandag
SAigon ar minst sagt en busy stad (precis som typ Hue)! Motorbikes overallt och man far passa sig for att inte bli overkord. Vi borjade dagen men fruktsallad och youghurt, mums! Sen begav vi oss till en marknad, lik manga andra vi besokt men har bokstavligt drog forsaljarna oss i armarna och bad oss kopa just deras grejer. Olustig situation och vi vandrade vidare/ Softade med en kall dricka i parken till fd presidentpalatset inann krigsmuseet oppnade. Det var hemskt att se alla hemskheter, men kanske nyttigt. man far perspektiiv pa saker och ting. Vi forstar dock inte hur vapentillverkning ovorhuvudtaget kan vara tillatet eller vart gransen gar for folk som vill ha makt. men sa lange det finns ett vapen kommer det finnas ett till som jamnvikt. Vi madde illa..
Pa eftermiddagen gick vi till botaniskatradgarden vilket var ett stort skamt. nagra aldre trad med skyltar pa (2000 arter totalt tror vi) i kombination med ett zoo. Lejon och elefanter och manga andra djur i burar som de knappt kunde rora sig i. Vi ville inte stodja detta men det ingick om man ville se botaniska. En dag med mycet promenerande i ett saigon med tryckande hetta.

3 mars tisdag
Idag skulle vi besoka ett Cao Dai-tempel och Cu chi-tunnlarna. Pa vag till bussen sa guiden att eftersom vi tva var de anda som bkat templet skulle vi inte aka dit, men att vi fick mellanskillnaden tillbaka. vi blev lite sura eftersom vi sett fram emot en heldag borta fran stan och attse de fargglada caodaiprasterna. men men inte mycket att gora. Senare kom ett par i 50 ars aldern fran amsterdam pa. de berattade att de ville se templet men att guiden sagt att de var ensamma om attboka sa det stallts in. Vi berattade att han sagt samma sak till oss och frun borjade diskutera med guiden. Vid forsta stoppet, en fabrik dar folk som skadats av kriget tillverkade bla tavlor med aggskal bytte guiden buss. Sa fort kvinnan fran amsterdam fragade om templet och ev losning hanvisade var nya guide bara till mannen i andra bussen. de ar sa fula!
Val vid tunnlarna fick vi se en valdigt partisk film om kriget. sen visade de oss en ingangtill en tunnel och man fick prova att hoppa ner Linnea gick ner men den klaustrofobiskakanslan var total. trangt, kolsvart, fuktigt och daligt med syre sa hon kom snabbt upp igen. Vi fick se vissa av de fallor vitnameserna placerade i djungeln at sina fiender. bada tva madde vi illa, inga snalla fallor direkt. och guiden var osmaklig nog att fraga vem som ville prova forst..
Sen kom vi till en annan tunnel som de vidgat och satt in elektriska ljus i pa vissa stallen. Luften var anda kass och vi forstar knappt hur folket klarade av att bo har nere!
Tillbaka i HCMC igen gick vi en svang och satte oss i en park. sa kom en tjej som ille ova sin engelska pa oss, efter en stund kom en kille som ocksa ville prata efter det dok ytterligare tva tjejer upp. Sa dar satt vi och pratade om allt mojligt. dessa personer var, i jamforelse med dem i Hue, i var alder och laste pa universitetet sa vi hade lite mer gemensamt. Vi besokte nattmarknaden som som vanligt mest var skrapsaker sen at kajsa falael och Linnea kebab. varmen tar pa krafterna..