17.11.08

nya zeeland

Utdrag ur var dagbok
Dag 1, 11/11 15,57 London (england - 1h)
Sa har resan borjat, efter grotfrukost hos mostran och flygbuss till arlanda mottes vi pa arlanda terminal 2. flyget till london gick bra forutom en skakig landning, sa nu sitter vi har pa heatrow airport och har rivit ut endast de nodvandiga sidorna ur accomendation-boken. alltsa nagra kilo lattare packning nu... 50 min kvar till boarding sen ytterligare en dryg timme tills vi lyfter. sitter har och kakar pappas (kajsas pappa) torkade appelskivor, tack, de kom till anvandning=). Mamma (Linneas mamma) jag fick ta med mina ost och skinkmackor genom sakerhetskontrollen, men nu ligger de i magen. Kajsa tar kort pa en flygande gris, linnea ar trott och resan har bara borjat...

12nov 04.30 svensktid, 11,30 hongkongtid. Tva timmar kvar till landning vilket ar 140 mil! det gar i 890 km/h och ar -60 grader ute. nu blaser det 18 meter/sek nar vi akte till london var det 94m/sek, kan det verkligen stamma?! kanske var darfor det skakade nar vi landade... vi har sovit nagra timmar men eftersom vi har hela nasta resa att sova pa sa kanns det lugnt. alla tider gor en forvirrad, vi har tittat pa mamma mia (honey honey(patrik fattar)) och andra filmer och spelat spel. vi flyger 11 nov fran sverige och kommer fram 13 nov och ar pa resande fot i 30 timmar. var tog 12 nov vagen?

13 nov, landat och konstaterat att vi ar framme pa andra sidan klotet. vi tog oss in till auckland city med bussen och checkade in pa forsta basta stalle, sen kollade vi internet pa bibblan dar det var gratis. tog en sushilada till lunch for endast 35 spann nu undrar vi vad fan vi gor har och hur vi hamnade pa detta stallet! ..Sa vi ringde Pip! och paborjade sedan var vandring upp och ner queenstreet. vi besokte bussbokningsluckan ett antal ganger och sedan var planen klar. vi oversvammas av broshyrer och info...

14 nov, 5,56 pm (alltsa 5,56 pa morgonen dar hemma) n78u vaknar ni snart darhemma och kanske gor the walk of shame medans vi sitter vid det turkosa pacific ocean efter en tur till the hole in the rock. obs vi har bikini och det tar, det ar den 14 nov! Vi har hoppat pa en kiwiexperience buss till Paihia. vi bor pa pipi patch som serverar bbq och en gratis ol ikvall, verkar helt ok sa har langt! Linnea hoppas pa en tyst natt utan flacktar medan kajsas oronproppar stanger ute sant..

15 nov, Kauri-tree, ar namnet pa ett stort trad som vi sag pa var trip till cape reinga, det var inte lika bra vader idag som igar men det dog. sa nu har vi varit vid den typ nordligaste spetsen. sen bar det av till en strand med doda gelefiskar och sen via en flod till sandhogar dar vi akte brada! sand overallt! Sen akte vi pa 90 mile beach trippen var rolig och lite farlig. Idag ringde jag (Linnea) och vackte Patrik for att onska lycka till pa tentan, det ar dyrt att ringa fran telefonkiosk! nu har vi precis stoppat i oss inhemska tomater och avocado samt farsk tortellini, jag har chips och kajsa notter, lika bra fett dar ja! Kajsa skriver vykort, jag ska skriva mina imorn, ar sugen pa patrikkramar.. man filosoferar mkt har och nar man [ker buss. typ, varfor sager man inte trettiohundra om 3000 nar vi sager femtonhundra om 1500, klura pa den ni!

16, sovmorgon! vilket inte var helt tokigt.. efter frukost tog vi en promenad genom staden, inte molnfritt och det blaste ganska kallt. vi vandrade over bron till en park dar kiwifaglarna skulle finnas, men vi sag inga eftersom de tydligen bara ar vakna pa natten... sa vi la oss i solen pa en grasmatta istallet. Linnea skrev vykort och at sina chips, vi smorjde in oss men inte tillrackligt skulle det visa sig (tomater!). Bussen gick tillbaka till auckland och vi fick ha samma goa busschaffis igen. vi kom till auk vid 7pm och borjade leta hostel, det forsta var fullt sa vi gick till choice plaza dar vi sov forsta natten. helt ok, sa nu ska vi snart sova efter att ha atit mackaroner i chives-sas, nan slags varlok typ.. solbrannan lar kannas ett tag framover men nu har vi i alla fall kopt solskydd 40. kvinnan i affaren skrattade sa smatt nar hon sag oss och sa, Oh my god! Look at your face!. inte bra, vi vet..

17 nov. 6.55pm vakna i auckland sen akte vi buss hela dagen genom en massa regn och nu ar vi antligen framme hos Pip! varsta laget! gatt promenad i kohagen, och funderat pa nar man sager kor eller kossor. nu nar vi ar har har vi internet sa det kanske kommer en uppdatering snart igen...